vrijdag 30 juli 2010

Boeksnijkunsten

Iets heel anders dan het werk dat ik en mijn medeboekbinders doen, maar zo ontzettend bijzonder en mind-blowing; book art. Soms doet het me pijn aan het hart hoe het lijkt alsof mensen geen respect hebben voor de boeken, maar vaak ook zit ik me te vergapen aan boekkunstenaars met heel veel vaardigheid en creativiteit iets compleet anders maken.

Neem bijvoorbeeld Georgia Russell. Toen zij kunst studeerde in Parijs, besloot ze de vele tweedehands boeken die ze daar overal tegenkwam nieuw leven in te blazen door er kunstobjecten van te maken. Haar werk zorgde in 2008 voor veel verbazing, maar inmiddels heeft ze al vele keren succesvol geexposeerd. Veel van haar werk bestaat uit tot organische vormen versneden boekblokken. De boekblokken zitten nog in de band, die vaak het middelpunt van het object vormt. Georgia plaatst haar werk onder glas, zodat haar werk nog sterker aan curiosa doet denken.
Ik vind ze ook wel op zee-egels, anemonen en andere zwierige onderwaterwezens lijken. Het moet enorm veel werk zijn om alles zo te snijden!

2 opmerkingen:

R. van wezel zei

Ja Annica,dit is KUNST mooi om naar te kijken.Past niet in de boekenkast en is niet om in te lezen.Wat jij maakt is ook mooi en wat ons betreft ook kunst.Kunnen niet wachten tot je webwinkel open gaat.Veel succes.

Je Vader.

Peet zei

Wauw, wat bijzonder. Ik had dit nog nooit gezien. Bedankt voor het delen. Ik heb weer kennis gemaakt met een nieuwe vorm van creatief zijn!